Diora (Karol Stawicki)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5274
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 1698 times
Kontakt:

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: BOLLO »

The Fifth Horseman pisze: 08 maja 2024, 18:43 Propozycja alternatywna: kable zwykle są magazynowane na szpulach. Więc... szpulki do maszyn do szycia, na to nawinięte trochę przewodu. Na Allegro sprzedają komplety po chyba 25 sztuk, do wyboru plastik lub metal. Standardowy wymiar to 12mm średnicy i 6mm wysokości więc strasznie duże nie są.
Widziałem je i naprawdę to fajnie wygląda ale chyba jednak trochę to za duże elementy. Średnio masz ok 5-6 kabli u siebie, niby niewiele ale jak dojdą inne surowce to może być tego sporo. Pomysł do rozwarzenia.

Tymczasem Gradanie wrzuciło materiał o "kasztanach" gdzie ostatnie miejsce zajęła właśnie "Diora". Cóż....i tak bywa, zachęcam do posłuchania bo taki format akurat mi się podoba i sam planowałem raz na jakiś czas nagrywać "Kasztany Miesiąca" aby się po wyżywać na grach które zabrały mi cenny czas a nie dały satysfakcji jakiej oczekiwałem :mrgreen:
Awatar użytkownika
Nilis
Posty: 640
Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 244 times
Been thanked: 366 times

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: Nilis »

Ogólnie cały projekt wydania Twojej gry to świetny pomysł aby poprzez planszówki edukować, szczególnie o swoim kraju, mieście (jak np. Lisboa V. Lacerdy). Natomiast zrobienie gry na podstawie mechanik innej gry niemal 1:1 to już inna sprawa, raczej przykra i chluby nie przynosi.
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1007
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 749 times
Been thanked: 229 times

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: Beskid »

Spoiler:
Może warto zaktualizować opis i zamieścić informacje o tych inspiracjach na BGG?
Ostatnio zmieniony 10 maja 2024, 07:50 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: cytowanie
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5274
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 1698 times
Kontakt:

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: BOLLO »

Beskid pisze: 09 maja 2024, 22:23 Może warto zaktualizować opis i zamieścić informacje o tych inspiracjach na BGG?
Świetny pomysł! Dodałem opis i podziękowania dla autorów.
Awatar użytkownika
The Fifth Horseman
Posty: 149
Rejestracja: 09 sie 2021, 12:35
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 165 times
Been thanked: 53 times

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: The Fifth Horseman »

BOLLO pisze: 09 maja 2024, 15:18Widziałem je i naprawdę to fajnie wygląda ale chyba jednak trochę to za duże elementy. Średnio masz ok 5-6 kabli u siebie, niby niewiele ale jak dojdą inne surowce to może być tego sporo. Pomysł do rozwarzenia.
Do haftowania czasem są dostępne takie o 1/3 mniejsze drewniane. Może bardziej poręczne? https://www.amazon.pl/Operitacx-Niedoko ... 0D1BCDNRM/
pcyzm
Posty: 693
Rejestracja: 21 kwie 2020, 17:03
Has thanked: 208 times
Been thanked: 212 times

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: pcyzm »

BOLLO pisze: 09 maja 2024, 15:18 Tymczasem Gradanie wrzuciło materiał o "kasztanach" gdzie ostatnie miejsce zajęła właśnie "Diora". Cóż....i tak bywa, zachęcam do posłuchania bo taki format akurat mi się podoba i sam planowałem raz na jakiś czas nagrywać "Kasztany Miesiąca" (...).
Tu mam zupełnie inną interpretację. Niestety dobór gier był w tym odcinku mocno chaotyczny, bo obok kasztanów były takie gry jak Podziemne Imperium i Diora. Dlaczego obok?

Podziemne Imperium - "wiedzieliśmy, że to nie dla nas, wydawnictwo jasno komunikowało czym gra jest, jednak o tak mieliśmy oczekiwania, że to będzie coś więcej"... Tu już recę załamałem...

Potem Diora, które nie została w ogóle w moim mniemaniu oceniona jako kasztan tylko mniejsza lub większa (zdaniem Gradania jednak większa) podróba innego tytułu.

Nie był to najszczęśliwszy dobór gier, tu bardziej była chyba zasada, że są to gry, które w jakiś tam (różny) sposób zawiodły, ale niekoniecznie z mianem "kasztana".
HoLi
Posty: 693
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 77 times
Been thanked: 70 times

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: HoLi »

Nilis pisze: 09 maja 2024, 18:32 Ogólnie cały projekt wydania Twojej gry to świetny pomysł aby poprzez planszówki edukować, szczególnie o swoim kraju, mieście (jak np. Lisboa V. Lacerdy). Natomiast zrobienie gry na podstawie mechanik innej gry niemal 1:1 to już inna sprawa, raczej przykra i chluby nie przynosi.
Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ? Bo w sumie coraz ciężej teraz o grę, która by nie była w jakimś stopniu kopią czegoś innego - za to tematyka to już inna bajka.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5274
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 1698 times
Kontakt:

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: BOLLO »

HoLi pisze: 10 maja 2024, 20:09 Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ?
Nie. Diora była od poczatku reklamowana jako wypadkowa niektorych mechanik Marco Polo i Pretor.
HoLi
Posty: 693
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 77 times
Been thanked: 70 times

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: HoLi »

BOLLO pisze: 11 maja 2024, 10:06
HoLi pisze: 10 maja 2024, 20:09 Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ?
Nie. Diora była od poczatku reklamowana jako wypadkowa niektorych mechanik Marco Polo i Pretor.
To nie rozumiem o co te zarzuty, że to kopia innej gry...
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5274
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 1698 times
Kontakt:

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: BOLLO »

HoLi pisze: 11 maja 2024, 10:25
BOLLO pisze: 11 maja 2024, 10:06
HoLi pisze: 10 maja 2024, 20:09 Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ?
Nie. Diora była od poczatku reklamowana jako wypadkowa niektorych mechanik Marco Polo i Pretor.
To nie rozumiem o co te zarzuty, że to kopia innej gry...
Oj nie odpowiem Ci na to pytanie, raczej trzeba je kierować do innych osób.

Zostawię tutaj jednak takie coś bo zrobiła się zabawa w "głuchy telefon" i widać że sens pierwszego hasła totalnie się zatarł. :wink:

Obrazek
Palmer
Posty: 1270
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 193 times

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: Palmer »

HoLi pisze: 11 maja 2024, 10:25 To nie rozumiem o co te zarzuty, że to kopia innej gry...
Bo to, że jest to wypadkowa twierdzi Bollo, cała reszta jest zdania, że to już coś więcej niż tylko inspiracja. W tym wątku zostały wypunktowane konkretne przykłady, które są 1:1 zaczerpnięte z Marco Polo. Nie chodzi o pojedyncze elementy, a o pół gry, łącznie z ekonomią i kosztami. Jedna strona nie przekona drugiej do swojej racji, prześledź wątek, zapoznaj się z oboma grami i osadź sam.
pcyzm
Posty: 693
Rejestracja: 21 kwie 2020, 17:03
Has thanked: 208 times
Been thanked: 212 times

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: pcyzm »

Palmer pisze: 11 maja 2024, 12:05 Jedna strona nie przekona drugiej do swojej racji, prześledź wątek, zapoznaj się z oboma grami i osadź sam.
Przeczytałem i szczególnie to co pisał Leser i Garg ma fundamentalne znaczenie. Niestety, tutaj Gradaniowcy postawili się bardziej po stronie grupy "na stos! ". Druga sprawa, te dobre praktyki... tu Bollo przyznał, że by te wzmianki o inspiracji jasno dopisał i spoko, tylko znowu, nie zmienia to istoty rzeczy, że dzisiaj sporo gier (jak i innych utworów kultury) to w mniejszym bądź większym stopniu recykling tego co już było.

Trzewik na ten przykład, nieraz opowiadał, że inspiracją dla powstania Detektywa był jeden z popularnych seriali. Żadnej wzmianki o tym w instrukcji nie ma. Technicznie rzecz biorąc, jakby spisywać te wszystkie inspiracje to by chyba każda kolejna gra miała całkiem pokaźny indeks. Sami "duzi wydawcy" jak robią reimplementację własnych tytułów, często o tym nie wspominają na bazie czego, a tutaj jakieś wyciąganie pochodni i to w kontekście gry dosyć wąsko dystrubuowanej. No gdzie tu proporcje...
autopaga
Posty: 1431
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 95 times
Been thanked: 320 times

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: autopaga »

To chodzi o proporcje zaczerpniętych mechanik z 1 gry. Dobrym przykładem jest Ark Nova. Która ma elementy prosto z terraformacji marsa (system ikonek na kartach), cywilizacji nowy początek czy tam któregoś Conana (system wyboru akcji) oraz z Gangesu (przecinające się tory dwóch rodzajów punktów). Natomiast sam miks jest unikalny i procentowa zawartość mechanik z jednej gry jest tam na poziomie powiedzmy 10%. Tutaj jest to minimum 50% marco polo.
Xyhoo
Posty: 186
Rejestracja: 13 lis 2021, 18:34
Has thanked: 323 times
Been thanked: 142 times

Re: Diora (Karol Stawicki)

Post autor: Xyhoo »

Co innego inspiracja, bo to naturalne i pożądane, kopiowane są dobre rozwiązania z gier, aby kolejne były lepsze.
Co innego uderzające podobieństwo dwóch torów z Diory do Marco Polo. Nikt tutaj Bollo nie szkaluje bodaj tylko dlatego, że nie czerpał korzyści finansowych z pracy innych twórców.
ODPOWIEDZ